Frisia Donato, Castellammare
AI00053AFC.jpg
Keywords
works associated
connected artists

1,934; oil on plywood
cm. 91 x 155
Signed and dated bottom right: "Frisia D. 34"
Inventory: AI00053AFC
Provenance: Milan, Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente (1935)
Exibition: 1934, Napoli, Mostra del paesaggio di Castellammare, s. n.; 1935, Milano, Palazzo della Permanente, VI Mostra del Sindacato Interprovinciale Fascista Belle Arti di Milano, n. 66

Executed for the Mostra del Paesaggio di Castellammare, this work was purchased in 1935 at the 6th  Mostra del Sindacato Interprovinciale Fascista Belle Arti held at the Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente in Milan.

 

The painting shows the Naples seafront depicted on a dull day. Both the subject and composition of this work can be compared to Santa Margherita Ligure by Aldo Conti, executed in 1933.

 

The light that pervades the landscape is typical of that group of paintings dating from the 1920s and 1930s in which the artist’s style is closer to Magic Realism. Unlike Antonio Donghi and Ugo Piatti, however, Donato Frisia does not abandon a detailed description of what he sees, also because of his artistic training, so the result is less alienating. In fact, in the 1910s the artist had been linked to the tradition of Lombard Naturalism. Having trained under Cesare Tallone at the Brera Academy, he had become known for his landscapes and still lifes, which had aroused the interest of Emilio Gola, Gaetano Previati and Angelo Morbelli.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Fondo Storico, Spese. Addenda. Fald.1, pratica no. 879 R/47, 10 June 1935

Bibliography

VI Mostra del Sindacato Interprovinciale Fascista Belle Arti di Milano, catalogo della mostra, Milano, Palazzo della Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente, 1 – 31 maggio 1935, s. e. , Milano, 1935, n. 66, s. p.;
Leonardo Borgese, Opere del pittore Donato Frisia, Istituto italiano d’arti grafiche, Milano, 1954, tav. XLI;
Leo Lecci, Donato Frisia, Castellammare, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. Il Novecento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Province Lombarde, Milano, 2000, n. 137, pp. 160-162, ill.

Antonella Crippa
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA