Gola Emilio, On the Beach at Alassio
FCIP 0048.jpg
Keywords
works associated
connected artists

1,917; oil on canvas
cm. 80,5 x 126,5
Signed and dated bottom right: "E. Gola / 1917"
Inventory: FCIP 0048
Provenance: 1982, Milan, Finarte.
Exibition: 1989, Milano, Palazzo Reale, n. 96; 1998-1999, Monza, n. 68; 1999, Genova, n. 49; 2004, Livorno, n. 79; 2008-2009, Bergamo, s. n.; 2008, Modena-Milano, n. 64; 2019, Monza, n. 3

The painting entered the Cariplo Collection in 1982 after repeatedly appearing on the antique market since 1970.

The composition of the scene is precisely calibrated through the careful juxtaposition of masses. Costructed with the line of the horizon very high up leaving little room for the sky with its low white clouds, the view uses an unnatural perspective that accentuates the wide beach crowded with bathers, engaged in a variety of activities and almost unaware of the sea behind them.

A successful portraitist and landscapist, Emilio Gola turned to the subject of the sea late in his career, often staying at Alassio on the Italian Riviera, between 1915 and 1918, and subsequently at the Venice Lido. The group of works dating from his stays on the Ligurian coast, including Beach at Alassio (Milan, Galleria d’Arte Moderna), strongly revitalise the traditional iconography of the seascape, which coincides with the transformation of the landscape that came about as a result of the burgeoning tourist industry. Moving away from Lombard Naturalism the artist developed a personal pictorial language consisting of dense synthetic brushstrokes and vivid color contrasts, which he adopted to sketch figures and describe the light, the air and the sea. 

Emilio Gola’s artistic career is well represented in the Cariplo Collection by numerous paintings acquired between the 1980s and 1990s, from Washerwomen on the Naviglio, 1894, to the sophisticated Portrait of a Lady,1903, the contemplative Seascape at Capo Mele, 1918, and the landscapes of the 1910s and 1920s (The Cypress, Landscape, Noon), which inspired Donato Frisia.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Opere d'arte. Atti d'acquisto ex Cariplo. Fald. 2/3, pratica no. 879 R/565

Bibliography

Mario Borgiotti-Paul Nicholls, La donna e i bimbi nell'arte del nostro Ottocento pittorico, Aldo Martello Editore, Milano, 1969, tav. 145;
Dipinti del XIX secolo, Asta 403, Finarte, Milano, 1982, n. 272, p. 72, ill.;
Raffaele De Grada, Il gentiluomo Gola chi lo capiva?, in "Arte", n. 148, Giorgio Mondadori, Segrate, gennaio 1985, p. 80, ill.;
Nicoletta Colombo, Emilio Gola. Sulla spiaggia di Alassio, in Raffaele De Grada, a cura di, Emilio Gola, catalogo della mostra, Milano, Palazzo Reale 1989, s.e., Milano, 1989, n. 96, p. 124, ill.;
Anna Caterina Bellati, Emilio Gola. L'uomo e l'opera, Bolis, Bergamo, 1994, p. 118, p. 193, ill. n. 29;
Maria Angela Previtera, Emilio Gola. Sulla spiaggia di Alassio, in Tesori d’arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, n. 511, p. 266, ill.;
Maria Angela Previtera, Emilio Gola. Sulla spiaggia di Alassio, in Carlo Pirovano, a cura di, Luci e colori del vero. Genti e paesi nella pittura veneta e lombarda, catalogo della mostra, Monza, Serrone della Villa Reale, 28 novembre 1998-24 gennaio 1999, Electa, Milano, 1998, p. 135;
Lucia Pini, Emilio Gola. Sulla spiaggia di Alassio, in Giovanna Ginex - Sergio Rebora, a cura di, Scoperta del Mare. Pittori lombardi in Liguria tra '800 e '900, catalogo della mostra, Genova, Palazzo Ducale, 9 luglio – 24 ottobre 1999, Mazzotta, Milano, 1999, n. 49, pp. 224-5, ill.;
Sergio Rebora, Emilio Gola. Sulla spiaggia di Alassio, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 110, pp. 190-191, ill.;
Emanuele Bardazzi, I tesori del mare. Suggestioni, miti, trasparenze, catalogo della mostra, Livorno, Villa Mimbelli, 29 aprile – 25 luglio 2004, Livorno, 2004, p.164, tav. 79;
Fernando Noris, a cura di, Ottocento tra realtà e sogno. Il lungo secolo della pittura italiana e lombarda, catalogo della mostra, Bergamo, Spazio Viterbi, 28 novembre 2008 - 22 febbraio 2009, Provincia di Bergamo - Fondazione Cariplo, Bergamo - Milano, 2008, ill. p. 76;
Luca Lualdi, Emilio Gola. Sulla spiaggia di Alassio, in Luca Lualdi, a cura di, Gola e Maimeri. Colori e sentimenti protagonisti della pittura lombarda dei primi del '900, catalogo della mostra, Modena, Modenantiquaria, 15 febbraio – 24 febbraio 2008; Milano, Fondazione Maimeri, 28 febbraio – 16 marzo 2008, Fondazione Maimeri, Milano, 2008, p. 64, ill. pp. 64-65.;
Martina Corgnati, a cura di, con la collaborazione di Lucia Molino, Dal marmo al missile. Capolavori d’arte svelati fra tradizione e innovazione, catalogo della mostra, Monza, Orangerie della Reggia di Monza, 23 maggio - 13 ottobre 2019, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2019, n. 3, pp. 32-33

Elena Lissoni
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA