Bazzaro Leonardo, The Blessing – At the Blessing – Canal in Chioggia
AH01340AFC.jpg
Keywords
works associated
connected artists

1,898 - 1,901; oil on canvas
cm. 160 x 100
Signed bottom right: “Bazzaro”
Inventory: AH01340AFC
Provenance: Finarte, Auction 403, Milan, 22 April 1982
Exibition: 1998-1999, Monza, n. 53

There is every evidence of this painting being a replica of the work shown at the Esposizione Nazionale di Torino of 1898 with the title Evensong in Chioggia, which was probably also displayed at the Permanente di Milano in 1898, along with the original At the Blessing. Encouraged by the success he obtained at these events, Bazzaro executed a new version of the same subject to satisfy collectors who greatly appreciated these Chioggia scenes. The facture of rapid, broad brushstrokes reveals that the painting was executed late in his career, and in any case before 1901, since a reproduction of the work was published in a periodical that year.

The Venetian lagoon and nearby Chioggia were a principal source of inspiration to the painter, and also popular with two other exponents of Lombard Naturalism: Filippo Carcano and Mosè Bianchi

The scene, set along the Perotolo Canal in Chioggia, is enlivened by two boats; on the bank, we can make out a group of women forming a procession at the Refugium peccatorum, the name given to the statue of the Virgin and Child standing on the marble balustrade near the Cathedral. Tradition has it that those sentenced to death came here to say their last prayer. The site was depicted several times in the second half of the 19th century; indeed, the masterpiece by the Venetian painter Luigi Nono (1882, Rome, Galleria Nazionale d’Arte Moderna) takes its title from the name of the statue.

In this painting, set in Chioggia like Bazzaro’s Fire! Fire! and To the Bank, the artist focuses on the quality of the light. He renders through the juxtaposition of vibrant colours the gleam of sunlight on the water, in which are reflected the boats of the fishermen who, like the praying women, are waiting to be blessed.

From November 2011, the work has been on view at the Gallerie d’Italia in Milan.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Opere d’arte. Atti d’acquisto ex Cariplo. Fald. 2/3, pratica no. 879 R/565

Bibliography

Luigi Chirtani, Leonardo Bazzaro, in "Natura ed Arte. Rassegna quindicinale illustrata italiana e straniera di scienze, lettere ed arti”, a. X, vol. I, fasc. XI, Casa Editrice Dott. Francesco Vallardi, Milano, maggio 1901, p. 766, ill. p. 765;
Arnaldo Risi, Artisti contemporanei: Leonardo Bazzaro, in “Emporium. Rivista mensile illustrata d’arte, letteratura, scienze e varietà”, vol. XVII, n. 101, Istituto Italiano di Arti Grafiche Editore, Bergamo, maggio 1903, p. 336, ill. p. 339;
Ercole Arturo Marescotti, Leonardo Bazzaro, in “Ars et Labor. Musica e musicisti. Rivista mensile illustrata”, a. 63, n. 8, Ricordi, Milano, agosto 1908, ill. p. 626 (Alla benedizione);
Achille Di Carlo, Leonardo Bazzaro, in “Il Secolo XX. Rivista popolare illustrata”, a. VIII, n. 9, Fratelli Treves, Milano, settembre 1909, p. 715 (La benedizione), ill. p. 706 (Chioggia) ;
Severino Pagani, La pittura lombarda della scapigliatura, Società Editrice Libraria, Milano, 1955, p. 281, ill. p. 278 (La benedizione delle barche) ;
Dipinti del XIX secolo, Asta 403, Finarte, Milano, 1982, n. 228, p. 52, ill. (Canale a Chioggia);
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 212, ill. n. 384 (Canale a Chioggia);
Sergio Rebora, Leonardo Bazzaro, Edizione dei Soncino, Soncino, 1997, n. 32, p. 100, ill. p. 101 (Un vespro a Chioggia o Alla benedizione o Canale a Chioggia);
Giuseppe Fusari, Leonardo Bazzaro, Canale a Chioggia, in Carlo Pirovano, a cura di, Luci e colori del vero. Genti e paesi nella pittura veneta e lombarda dalle collezioni Ambroveneto-Banca Intesa e Fondazione Cariplo, catalogo della mostra, Monza, Serrone della Villa Reale, 20 novembre 1998 – 24 gennaio 1999, Electa, Milano, 1998, n. 53, p. 120, ill.;
Sergio Rebora, Leonardo Bazzaro, Un vespro a Chioggia o Alla benedizione o Canale a Chioggia, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 10, pp. 70-72, ill. pp. 70-71;
Francesco Luigi Maspes e Enzo Savoia, La benedizione, in Francesco Luigi Maspes e Enzo Savoia, a cura di, Leonardo Bazzaro. Catalogo ragionato delle opere, Antiga Edizioni, Treviso, 2011, n. 280, p. 255;
Paola Segramora Rivolta, in Fernando Mazzocca, a cura di, Da Canova a Boccioni. Le collezioni della Fondazione Cariplo e di Intesa Sanpaolo, Skira, Milano, 2011, n. XII.182, p. 245-246, ill.

Laura Casone
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA