Carcano Filippo, In Midwinter – Winter in the Engadin – Snowfall in the High Mountains
AH01737AFC.jpg
Keywords
works associated
connected artists

1,909; oil on canvas
cm. 138 x 194
Signed bottom left: “F. Carcano”
Inventory: AH01737AFC
Provenance: Milan, Zaccaria Pisa Collection (in 1934); Varese, Giuseppina Negri Collection (in 1993)
Exibition: 1909, Venezia, sala 32, n. 19; 1934, Milano, Galleria Pesaro, n. 264; 1937, Cremona, Palazzo Trecchi, n. 131

In 1909, Carcano showed this painting and another landscape the same size, Summer in the High Mountains (Venice, Galleria Internazionale d’Arte Moderna di Ca’ Pesaro), at the 8th Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia. The work then entered the Zaccaria Pisa Collection in Milan, which was dispersed when it was auctioned in 1934.

Datable to the year of the Venice exhibition, In Midwinter and Summer in the High Mountains depict two different views of glaciers in the Upper Engadin Valley (canton of Graubündigen) in the Swiss Alps. The Cariplo Collection painting depicts, in the foreground, an expanse of snow lit by the sun and a cluster of fir trees beyond which the valley opens up, flanked on either side by the glaciers of the Bernina Massif, with Mount Scerscen in the background. The composition, constructed through a sequence of planes that gradually shift out of focus, reveals marked similarities to photographic language in which Carcano always showed great interest.

The subject, possibly a tribute to Giovanni Segantini on the 10th anniversary of his death in 1909, was one of the most popular in mountain landscape painting, which Lombardy artists had already taken up in the 1890s.

As part of his ongoing research in the ambit of Lombard Naturalism, Carcano depicts the snow on the trees and the mountains with remarkable skill, creating an almost tactile effect by applying thick dabs of pure colour to the untreated canvas. Moreover, the vibrant colour combinations are also to be found in other canvases executed by the painter in the mountains on the Swiss border, such as Glacier at Cambrena (private collection) exhibited at the 2nd Brera Trienniale of 1897 or The Matterhorn (c. 1890, Milan, Galleria d’Arte Moderna).

From November 2011, the work has been on view at the Gallerie d’Italia in Milan.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Opere d’arte. Atti d’acquisto ex Cariplo, 3/3, pratica no. 879 R/994

Bibliography

VIII Esposizione Internazionale d'Arte della Città di Venezia. Catalogo illustrato, Premiate Officine Grafiche C. Ferrari, Venezia, 1909, n. 19, p. 129;
Carlo Vizzotto, VIII Esposizione Internazionale d'arte a Venezia, in "La Sera", a. XVIII, n. 115, Milano, 26-27 aprile 1909, p. 2;
Guido Marangoni, VIII Esposizione Internazionale di Venezia. Pittori italiani, in “Natura ed Arte. Rassegna quindicinale illustrata straniera di scienze, lettere ed arti”, a. XVIII, vol. II, fasc. XXIII, Casa Editrice Dott. Francesco Vallardi, Milano, novembre 1909 , p. 724;
Luigi Coletti, Gli invitati delle sale italiane, in “Vita d’Arte. Rivista mensile d’arte antica e moderna”, a. II, vol. III, n. 18, Siena, giugno 1909, p. 293;
Ugo Ojetti, L’Esposizione di Venezia. Pittori italiani, in “Corriere della Sera”, a. 34, n. 119, Milano, 30 aprile 1909, p. 3 (Pieno Inverno);
Raccolta Z. Pisa S A.F., introduzione di Raffaele Calzini, catalogo della vendita, Milano, Galleria Pesaro, febbraio 1934, Edizioni d'Arte Emilio Bestetti, Milano, 1934, n. 264, s.p., ill. n. XLVII, s.p. (Inverno in Engadina);
Prima Fiera Nazionale d'Arte Antica. Catalogo della Mostra dell'800 organizzata sotto gli auspici della Federazione nazionale fascista commercianti prodotti artistici, catalogo della mostra, Cremona, Palazzo Trecchi, maggio – ottobre 1937, Stabilimento Tipografico Cremona Nuova, Cremona, 1937, n. 131, p. 17, ill. n. XII, s.p. (Nevicata in alta Montagna;
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 232, ill. n. 432 (Inverno in Engadina);
Sergio Rebora, Filippo Carcano, In pieno inverno o Inverno in Engadina, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 46, pp. 114-117, ill. pp. 114-115;
Elena Lissoni, in Fernando Mazzocca, a cura di, Da Canova a Boccioni. Le collezioni della Fondazione Cariplo e di Intesa Sanpaolo, Skira, Milano, 2011, n. XI.172, p. 242, ill.

Laura Casone
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA