Monti Cesare, Corenno Plinio – Lake Como
AI00078AFC.jpg
Keywords
works associated
connected artists

1,924; oil on canvas
cm. 73,5 x 94
Signed bottom right: “C. MONTI”
Inventory: AI00078AFC
Provenance: Milan, Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente (1924)
Exibition: 1924, Milano, 117; 2010, Pavia, n. 14; 2016, Lecco, s.n.; 2017-2018, Legnano, n. 11; 2018, Verbania, n. 26

Purchased in December 1925 from the Milan Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente, this painting is a view of Corenno Plinio, a small town on the shore of Lake Como where Cesare Monti had a house, the place where he had been evacuated during the war and where he was buried.

The work, the subject of which was often repeated, dates from the beginning of the painter’s career, when he was associated with the group known as the Sette Artisti del Novecento. The buildings are simple and devoid of detail, the composition is deftly structured, the outlines are crisp and the colours sober. The predominance of brown and green hues and the use of tonality to construct the forms are indicative of an admiration for Cézanne that can also be seen in other works in the Cariplo Collection, such as A Summer’s Morning on the River Adige and The Riverside in Verona by Guido Farina and Santa Margherita Ligure by Aldo Conti.

The canvas is one of the most convincing expressions in Monti’s oeuvre, painted in a period when he was close to the style of the Novecento Italiano movement. It exemplifies the serene, unruffled approach of an artist whose engaging works were highly appreciated by galleries and collectors.

This style was, however, gradually abandoned as Monti returned to Lombard Naturalism with its freer brushwork and use of sfumato effects. This tendency, as exemplified also by Francesco de Rocchi and other artists, became more evident in the post-war period.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Fondo Storico, Spese. Addenda. Fald.1, pratica no.19310,1924

Bibliography

Esposizione annuale. Novembre-dicembre 1924, Esposizione Annuale della Società Permanente, grafiche S.E.T.I, Milano, 1924, n. 117;
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 452, ill. n. 917;
Sara Fontana, Cesare Monti, Corenno Plinio – Lago di Como, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. Il Novecento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 2000, n. 237, pp. 235-237, ill. (scheda ripubblicata in Maria Teresa Fiorio – Sergio Rebora, a cura di, 2010);
Sergio Rebora, La pittura di paesaggio in Lombardia nel Novecento. La pinacoteca della Fondazione Cariplo, in “ Ca’ de sass”, n. 151, Cariplo, Milano, dicembre 2001, p. 6, ill. p. 4.;
Maria Teresa Fiorio – Sergio Rebora, a cura di, Da Hayez a Sironi. La pittura moderna in Lombardia attraverso le opere della Fondazione Cariplo, catalogo della mostra, Pavia, Castello Visconteo, Sala del Rivellino, 30 aprile – 23 maggio 2010, Skira, Milano, 2010, n. 14, p. 44, ill. p. 45;
Francesco Guzzetti, a cura di, Natura e città. Morandi, Morlotti e il paesaggio italiano tra le due guerre, catalogo della mostra, Lecco, Palazzo delle Paure, 17 gennaio - 3 aprile 2016, Cattaneo Paolo Grafiche, Oggiono (LC), 2016, pp. 60 - 61;
Giovanna Palamidese e Lucia Molino, a cura di, Il Dialogo Infinito con la Natura. Capolavori d'arte da Induno a De Pisis, da Morandi a Morlotti, catalogo della mostra, Legnano, Palazzo Leone da Perego, 2 dicembre 2017 - 4 marzo 2018, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2017, n. 11, pp. 48-49;
Elena Pontiggia e Lucia Molino, a cura di, Armonie verdi. Paesaggi dalla Scapigliatura al "Novecento", catalogo della mostra, Verbania, Museo del Paesaggio, 25 marzo - 30 settembre 2018, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2018, n. 26, pp. 72-73

Antonella Crippa
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA