Canella Giuseppe, Landscape – View of Sala on Lake Como – Partial View of Lake Como – View of Lake Como
AH01478AFC.jpg
Keywords

1,847; oil on canvas
cm. 49 x 72
Signed bottom right: “G. Canella”
Inventory: AH01478AFC
Provenance: 1985, Rome, Finarte
Exibition: 1847, Milano, sala VI, n. 47; 1998-1999, Monza, n. 44; 2017, Cremona, n. 23

Recent critical studies have identified the painting as View of Sala on Lake Como, shown at the Esposizione di Belle Arti di Brera in 1847 together with Interior of Florence Cathedral, Piazza del Granduca and another four landscapes. When the work appeared it met with the enthusiastic acclaim of the critics and was immediately reproduced in an engraving in Gemme d’arti italiane, accompanied by a detailed description by the liberal writer Antonio Zoncada. The long text emphasised the pictorial qualities of the painting, which was distinguished by an evocative atmosphere, a limpid, rarefied luminosity and by an emotional interpretation of the landscape.

This same view of the country village of Sala Comacina is found in one of the artist’s sketchbooks, done from life and from closer up. The somewhat simplified composition is constructed along the diagonal of the bank of the lake and follows the outlines of the houses. In the twilight the villagers are finishing their daily tasks (the boats are already moored, the animals about to go into the sheds), while there is an overall atmosphere of peace and melancholy.
On his return from a long journey through Eastern Europe, in 1837, the artist had begun a new naturalistic painterly research specialising in the execution of powerfully evocative views of various places on Lake Como, Lake Maggiore and Lake Varese, and of the Lombard countryside. The Romantic connotation of the lake landscape and especially the accentuated everyday aspect of the scenes resulted in critics drawing a parallel between Canella’s painting and Alessandro Manzoni’s literary works from 1841 on, increasing the artist’s success on the Milanese artistic scene as the undisputed leader of a new movement in  landscape painting.

This work in the Collection, together with Midday on the Lario (1847, private collection), is a work from the painter’s extreme period, which is distinguished by an essential narrative and an accentuation of chromatic and light values.

From November 2011, the work has been on view at the Gallerie d’Italia in Milan.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Opere d’arte. Atti d’acquisto ex Cariplo. Fald. 2/3, pratica no. 879 R/668

Bibliography

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Antonio Zoncada, Veduta di Sala sul Lago di Como dipinto di Giuseppe Canella, in “Gemme d’arti italiane, dedicate all’illustre signor conte Giulio Litta Arese Visconti, cavaliere di Malta”, I. R. privilegiata fabbrica nazionale dell'editore P. Ripamonti Carpano, Milano-Venezia , 1847, pp. 117-121, ill. p. 117;
Dipinti e disegni del XIX secolo, Asta 499, Finarte, Roma, 1985, n. 243, p. 85, ill.;
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 232, ill. n. 430;
Flavia Pesci, Giuseppe Canella, Banca Popolare di Verona – Banco S. Geminiano e S. Prospero, Verona, 1998, p. 37;
Giuseppe Fusari, Giuseppe Canella. Scorcio del lago di Como, in Carlo Pirovano, a cura di, Luci e colori del vero. Genti e paesi nella pittura veneta e lombarda, catalogo della mostra, Monza, Serrone della Villa Reale, 28 novembre 1998-24 gennaio 1999, Electa, Milano, 1998, n. 44, p. 106, ill.;
Paola Zatti, Giuseppe Canella.Veduta presa sul Lago di Como, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 43, pp. 109-111, ill.;
Flavia Pesci, Da Verona all’Europa. Giovanni, Giuseppe e Carlo Canella nella paesaggistica dell’Ottocento, in Sergio Marinelli, a cura di, L’Ottocento a Verona, Cariverona Banca, Verona, 2001, p. 60.;
Paola Segramora Rivolta, in Fernando Mazzocca, a cura di, Da Canova a Boccioni. Le collezioni della Fondazione Cariplo e di Intesa Sanpaolo, Skira, Milano, 2011, n. VII.93, p. 214, ill. (Veduta di Sala sul Lago di Como);
Mario Marubbi e Lucia Molino, a cura di , Lo sguardo sul mondo. Vedute, capricci, paesaggi dalla Collezione Fondazione Cariplo e dalla Pinacoteca Ala Ponzone di Cremona, catalogo della mostra, Cremona, Museo Civico Ala Ponzone, 24 marzo - 25 giugno 2017, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo , 2017, n. 23, pp. 72-73;
Mario Marubbi e Lucia Molino, a cura di , Lo sguardo sul mondo. Vedute, capricci, paesaggi dalla Collezione Fondazione Cariplo e dalla Pinacoteca Ala Ponzone di Cremona, catalogo della mostra, Cremona, Museo Civico Ala Ponzone, 24 marzo - 25 giugno 2017, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo , 2017, n. 23, pp. 72-73

Elena Lissoni
 
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