Bianchi Mosè, Woman with Hen – Female Figure
first
previous
2 / 5
next
last
AH00352AFC.jpg
Keywords
connected artists

1,890 - 1,895; oil on canvas
cm. 50,3 x 36,4
Signed bottom right: “MOSÈ BIANCHI/ M”. On the stretcher, top centre, paper label of the II Fiera Nazionale di Arte Antica e di Pittura dell’800 with inscription in pen: “Mosè Bianchi/ Donna con gallina/ 352 [188 cancelled]”; on the back of the canvas, bottom left, illegible inscription in pen
Inventory: AH00352AFC
Exibition: 1938, Cremona, n. 188; 2008-2009, Bergamo, s. n.; 2010, Pavia, n. 7; 2017, Novara, n. 13

Exhibited at the 2nd Fiera Nazionale d’Arte Antica e di Pittura dell’800, in Cremona in 1938, this painting entered the Cariplo Collection in 1957. It shows a woman in peasant dress carrying a hen along a calle, which is probably in Chioggia since its buildings, along with a bridge on the right, are discernible in the background.

The painter was in the habit of going to Chioggia and Venice as from 1879, finding there, like other painters of Lombard Naturalism such as Leonardo Bazzaro, inspiration for landscapes and lively scenes of local life, both of which enjoyed considerable success with the public and critics alike.

The work was executed on a primed canvas where the gesso ground is visible. This, combined with the rapid handling, dates the work to around the last decade of the 19th century. During this period the artist reprised some of his favourite themes, evoking once again the characters and views of the lagoon that he had studied so many times on his visits to the Veneto. Moreover, a fascination with popular life characterises not only the Chioggia scenes enlivened by boatmen, fishermen and wayfarers, but also those set in the uplands of Verbano or nearby Brianza, such as Farmstead (Piacenza, Galleria d’Arte Moderna Ricci Oddi in which there are always young peasant girls going about their daily tasks. 

Bibliography

II Fiera nazionale d’arte antica e pittura dell’800. Catalogo della pittura dell’800. Vol. I, catalogo della mostra, Cremona, Palazzo Trecchi (ufficio vendite), maggio-agosto 1938, Stabilimento tipografico Società editoriale “Cremona Nuova”, Cremona, 1938, n. 188, p. 26 (Donna con gallina);
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 217, ill. n. 396 (Figura femminile);
Paolo Biscottini, Mosè Bianchi. Catalogo ragionato, Federico Motta Editore, Milano, 1996, n. 253, p. 230, ill. (Donna con galline [sic]);
Sergio Rebora, Mosè Bianchi, Figura femminile o Donna con gallina, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 21, p. 82, ill. p. 83 (scheda ripubblicata in Maria Teresa Fiorio – Sergio Rebora, a cura di, 2010);
Fernando Noris, a cura di, Ottocento tra realtà e sogno. Il lungo secolo della pittura italiana e lombarda, catalogo della mostra, Bergamo, Spazio Viterbi, 28 novembre 2008 - 22 febbraio 2009, Provincia di Bergamo - Fondazione Cariplo, Bergamo - Milano, 2008, ill. p. 45;
Maria Teresa Fiorio – Sergio Rebora, a cura di, Da Hayez a Sironi. La pittura moderna in Lombardia attraverso le opere della Fondazione Cariplo, catalogo della mostra, Pavia, Castello Visconteo, Sala del Rivellino, 30 aprile – 23 maggio 2010, Skira, Milano, 2010, n. 7, p. 30, ill. p. 31;
Susanna Borlandelli e Lucia Molino, a cura di, Sentieri di Luce. In cammino con Morbelli e Nunes Vais, catalogo della mostra, Novara, Complesso Monumentale del Broletto, 6 maggio - 25 settembre 2017, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2017, n. 13, pp. 50-51

Laura Casone
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA