Bianchi Mosè, The Return from the Festival
FCIP 0056.jpg
Keywords
works associated

1,880; oil on braced panel
cm. 75,5 x 48,2
Signed and dated bottom left: “Mosè Bianchi/1880”
Inventory: FCIP 0056
Provenance: Milan, Ferdinando Salterio Collection (in 1924). Finarte, Auction 475, Milan, 29 May 1984
Exibition: 1880, Genova, n. 6; 1880, Milano, n. 98; 1924, Monza, Villa Reale, n. 7; 1998-1999, Monza, n. 63

In 1880, Mosè Bianchi exhibited The Return from the Festival in the Promotrice held in Genoa and in the Esposizione di Belle Arti in Brera where it won the approval of critics and public alike. Subsequently, the painting entered the Ferdinando Salterio Collection, and was purchased by Cariplo in 1984. Following its success at the Brera exhibition the subject was much in demand by collectors, which justified the many replicas. The most important of these, dated 1887, was initially in the Francesco Ponti Collection and is now held by the Galleria d’Arte Moderna in Milan. The protagonists of this lively genre scene are two altar boys on a narrow road in the Brianza countryside, followed by a larger group of altar boys in the distance. They are returning from a festival in the pouring rain that shows no signs of letting up, and have been stopped by some honking geese. The subject was not new in the Monza artist’s genre painting, but here it is enriched by the outdoor setting which is rendered with masterly light effects and eloquent colour combinations, both characteristic of Lombard Naturalism.

From November 2011, the work has been on view at the Gallerie d’Italia in Milan.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Opere d’arte. Atti d’acquisto ex Cariplo. Fald. 2/3, pratica no. 879 R/644

Bibliography

R. Accademia di Belle Arti in Milano. Esposizione 1880. Catalogo Ufficiale, Tipografia Alessandro Lombardi, Milano, 1880, n. 98, p. 14;
Società Promotrice di Belle Arti in Genova. Catalogo degli oggetti d'arte ammessi, Tipografia di Gaetano Schenone, Genova, 1880, n. 6, p. 9;
Athos (Virgilio Colombo), R. Accademia di Belle arti in Milano. Esposizione 1880, in "La Lombardia", a. XXII, n. 252, Milano, 12 settembre 1880, p. 3;
Carlo Romussi, A Brera, in "Il Secolo", a. XV, n. 6179, Milano, 15-16 settembre 1880, p. 3;
Giulio Pisa, Mosè Bianchi, Istituto Italiano di Arti Grafiche Editore, Bergamo, 1906, ill. p. 64;
Catalogo della mostra commemorativa di Mosè Bianchi, catalogo della mostra, Monza, Villa Reale, maggio-ottobre 1924, Istituto Italiano di Arti Grafiche Editore, Bergamo, s. d. [1924], n. 7, p. 38;
Dipinti del XIX secolo, Asta 475, Finarte, Milano, 1984, n. 203, p. 64, ill. p. 65;
Maria Angela Previtera, Mosè Bianchi, Il ritorno dalla sagra, in Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, n. 402, p. 220, ill.;
Paolo Biscottini, Mosè Bianchi. Catalogo ragionato, Federico Motta Editore, Milano, 1996, n. 286, p. 246, ill.;
Maria Angela Previtera, Il ritorno dalla sagra, in Carlo Pirovano, a cura di, Luci e colori del vero. Genti e paesi nella pittura veneta e lombarda dalle collezioni Ambroveneto-Banca Intesa e Fondazione Cariplo, catalogo della mostra, Monza, Serrone della Villa Reale, 20 novembre 1998 – 24 gennaio 1999, Electa, Milano, 1998, n. 63, p. 130, ill.;
Sergio Rebora, Mosè Bianchi, Il ritorno dalla sagra, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 22, pp. 84-85, ill. p. 84;
Paola Segramora Rivolta, in Fernando Mazzocca, a cura di, Da Canova a Boccioni. Le collezioni della Fondazione Cariplo e di Intesa Sanpaolo, Skira, Milano, 2011, n. IX.133, pp. 229-230, ill.

Laura Casone
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA