Ciardi Guglielmo, Giudecca Canal
first
previous
2 / 6
next
last
FCIP 0064.jpg
Keywords
works associated

1,881; oil on canvas
cm. 62 x 102
Signed bottom right: “CIARDI”. On the back of the frame, paper label “Wilson & Wheatley; on the stretcher two paper labels with ink inscription: “N. 2/ Un matin à Venise/ Canale della Giudecca/ par/ Guillaume Ciardi”, paper label with stamp “102”; on the back of frame and canvas, two ink stamps “7 gennaio 1982” and “Ufficio/ Esportazione/ Artistica/ Roma”
Inventory: FCIP 0064
Provenance: Milan, Elena Fragni Collection (in 1985).
Exibition: 1983-1984, Venezia, n. 71; 2008-2009, Bergamo, s. n.; 2010, Roma - Venezia, n. 35; 2016, Brescia, n. 60; 2018-2019, Bergamo, n. 66; 2020-2021, Varese, n. 168

In all probability the painting was purchased by the same collector who owned Gondola on the Lagoon, as evinced by the fact that works bears the label of the frame makers Wilson & Wheatley, active in Edinburgh from 1895. The pair of paintings reappeared in Italy in 1982 in a Milanese collection, and was bought by Cariplo three years later.

This painting depicts a different view of the Venice Lagoon from the one treated in its pendant, namely from the Giudecca Canal. There is also a return to elements like the boats moored on the left and the buildings marking the horizon, in a composition based on rigorous perspective reminiscent of 18th-century Venetian painting. While Gondola is characterised by a sky at sunset, here the lagoon is depicted at dawn and the light from the rising sun filters through the clouds and is reflected in the water. This creates the kind of atmosphere that often pervades the artist’s landscape painting (Giudecca Canal, 1869, Venice, Galleria Internazionale d’Arte Moderna di Ca’ Pesaro , and which here prefigures the mood of subsequent works inspired by the same places, such as Morning at the Giudecca (1892, Trieste, Museo Revoltella) and Giudecca Canal (Zattere) (1892, Venice, Galleria Internazionale d’Arte Moderna di Ca’ Pesaro).

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Opere d’arte. Atti d’acquisto ex Cariplo. Fald. 2/3, pratica no. 879 R/678

Bibliography

Giuseppe Pavanello, Gugliemo Ciardi, Canale della Giudecca, in Giuseppe Pavanello – Giandomenico Romanelli, a cura di, Venezia nell'Ottocento. Immagini e mito, catalogo della mostra, Venezia, Ala Napoleonica e Museo Correr, dicembre 1983 – marzo 1984, Electa Editrice, Milano, 1983, n. 71, p. 72, ill. p. 73;
Fabrizio Magani, Ciardi, Guglielmo, in Enrico Castelnuovo, a cura di, La pittura in Italia. L’Ottocento, vol. II, Electa, Milano, 1991, p. 762 (Canale della Giudecca);
Luigi Menegazzi, Guglielmo Ciardi, Edizione dei Soncino, Soncino, 1991, n. 20, p. 74, ill. p. 75 (Canale della Giudecca);
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 236, ill. n. 440 (Canale della Giudecca);
Sergio Rebora, Guglielmo Ciardi, Canale della Giudecca “mattino” o Canale della Giudecca, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 56, pp. 128-130, ill. pp. 128-129;
Marco Galli Goldin, Cronologia. Guglielmo Ciardi (Venezia 1842-1917), in Nico Stringa, a cura di, Guglielmo Ciardi. Catalogo generale dei dipinti, Regione del Veneto, Antiga Edizioni, Crocetta del Montello, 2007, p. 392 (Canale della Giudecca);
Nico Stringa, a cura di, Guglielmo Ciardi. Catalogo generale dei dipinti, Regione del Veneto, Antiga Edizioni, Crocetta del Montello, 2007, n. 113, p. 217, ill. (Canale della Giudecca);
Fernando Noris, a cura di, Ottocento tra realtà e sogno. Il lungo secolo della pittura italiana e lombarda, catalogo della mostra, Bergamo, Spazio Viterbi, 28 novembre 2008 - 22 febbraio 2009, Provincia di Bergamo - Fondazione Cariplo, Bergamo - Milano, 2008, ill. p. 52;
Paolo Serafini, a cura di, Giacomo Favretto. Venezia, fascino e seduzione, catalogo della mostra, Roma, Chiostro del Bramante, 23 aprile-11 luglio 2010, Venezia, Museo Correr, 31 luglio-21 novembre 2010, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo, 2010, n. 35, p. 181, ill. p. 134;
Isabella Reale, in Davide Dotti, a cura di, Lo Splendore di Venezia. Canaletto, Bellotto, Guardi e i vedutisti dell’Ottocento, catalogo della mostra, Brescia, palazzo Martinengo Cesaresco, 23 gennaio - 12 giugno 2016, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo , 2016, n. 60, pp. 188 -189;
Elena Lissoni e Lucia Molino, a cura di, L’Incanto svelato. L’arte della meraviglia da Tiepolo a Manzù, catalogo della mostra, Bergamo, Palazzo Polli Stoppani, 1 dicembre 2018 - 24 febbraio 2019, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2018, n. 66, pp. 96-97;
Sergio Rebora, a cura di, con la collaborazione di Lucia Molino, Nel salotto del collezionista, catalogo della mostra, Varese, Castello di Masnago - Musei Civici di Varese, 3 ottobre 2020 - 31 gennaio 2021, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2020, n. 66, pp. 168-169

Laura Casone
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA