Lilloni Umberto, Sunset on the Sea
AI02074AFC.jpg
Keywords
works associated
connected artists

1,934; oil on canvas
cm. 60 x 70
Signed bottom right: “Lilloni”
Inventory: AI02074AFC
Provenance: Rome, Istituto Bancario Italiano (IBI) Collection (1991)
Exibition: 1934, Milano, Galleria Milano, La Settimana dell'Arte dell'Ambrosiano (6-11 febbraio, senza catalogo), s.n.; 1999, Genova, n. 98; 2010, Pavia, n. 22; 2016, Lecco, s.n.; 2018, Verbania, n. 44

As indicated by a label on the back, the painting was exhibited at the Galleria Milano in connection with the Art Week organised by the Milanese newspaper L’Ambrosiano from 6 to 14 February 1934 in order “to foster solidarity and fellow feeling towards artists […] and solicit a concrete contribution from citizens”. An executive committee of helpers and intellectuals including Carlo Carrà, Raffaello Giolli, Alberto Savinio and Lamberto Vitali was set up and the exhibition ended with an auction promoted through advertisements and articles published in the paper. While few of the 300 works on display were actually sold, and those that were for fairly low prices, the event was, however, a success in terms of “public relations”.

View of Lavagna shows a seafront bathed in the dim hazy light of dawn captured in transparent blues, greys and greens. There are two small boats close to the beach. The stretch of coast is the same as in Wave (1935, private collection), a depiction of the pier of Lavagna with its distinctive parapet of crossed beams.

Produced using light colours and liquid impasto, the work is characteristic of the period in which the artist focused on compositions devoid of depth, influenced by the Lombard Naturalism of Aldo Carpi. The small figures recalling the Primitivism of Henri Rousseau and Maurice Utrillo conjure up a fairytale atmosphere that Umberto Lilloni shares with other members of the Chiarismo movement, such as Francesco De Rocchi and Adriano Spilimbergo. This can also be seen in Flight into Egypt (1961). An idea of the distance between these artists and the Novecento Italiano movement can be obtained through an examination of Santa Margherita Ligure by Aldo Conti, where the same subject and indeed the same coast are depicted with very different results.

Sources:Archivio Fondazione Cariplo, Pratiche Ex IBI. Opere d’arte, Fald. 2/2, scheda carico opere d’arte IBI no. 261

Bibliography

La Settimana dell'arte de L’Ambrosiano, in “L’Ambrosiano”, Anno XII, n. 37, Milano, 12 febbraio 1934, p. 3;
La Settimana dell'arte de L’Ambrosiano, in “L’Ambrosiano”, Anno XII, n. 39, Milano, 15 febbraio 1934, p. 3;
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 422, ill. n. 844;
Leo Lecci, Tramonto sul mare (Paesaggio di Lavagna), in Giovanna Ginex – Sergio Rebora, a cura di, Scoperta del mare, catalogo della mostra, Genova, Palazzo Ducale, 8 luglio – 24 ottobre 1999, Mazzotta, Milano, 1999, p. 226, ill. n. 58, p. 190;
Sara Fontana, Umberto Lilloni, Tramonto sul mare o Paesaggio di Lavagna , in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. Il Novecento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 2000, n. 163, pp. 181-182, ill. (scheda ripubblicata in Maria Teresa Fiorio – Sergio Rebora, a cura di, 2010);
Sergio Rebora, La pittura di paesaggio in Lombardia nel Novecento. La pinacoteca della Fondazione Cariplo, in “ Ca’ de sass”, n. 151, Cariplo, Milano, dicembre 2001, p. 8, ill. p. 10;
Maria Teresa Fiorio – Sergio Rebora, a cura di, Da Hayez a Sironi. La pittura moderna in Lombardia attraverso le opere della Fondazione Cariplo, catalogo della mostra, Pavia, Castello Visconteo, Sala del Rivellino, 30 aprile – 23 maggio 2010, Skira, Milano, 2010, n. 22, p. 60, ill. p. 61;
Francesco Guzzetti, a cura di, Natura e città. Morandi, Morlotti e il paesaggio italiano tra le due guerre, catalogo della mostra, Lecco, Palazzo delle Paure, 17 gennaio - 3 aprile 2016, Cattaneo Paolo Grafiche, Oggiono (LC), 2016, pp. 48-49;
Elena Pontiggia e Lucia Molino, a cura di, Armonie verdi. Paesaggi dalla Scapigliatura al "Novecento", catalogo della mostra, Verbania, Museo del Paesaggio, 25 marzo - 30 settembre 2018, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2018, n. 44, pp. 108-109

Antonella Crippa
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA