Donghi Antonio, Monastery
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1,928; oil on canvas
cm. 40 x 50
Signed bottom right: "Antonio Donghi"
Inventory: AI02109AFC
Provenance: Rome, Istituto Bancario Italiano (IBI) Collection (1991)
Exibition: 1928, Venezia, n. 8 ; 2016, Lecco, s.n.; 2018, Verbania, n. 37

The painting was bought from Count Giuseppe Volpi di Misurata on the advice of the critic Ugo Ojetti in 1928, on the occasion of the 16th Esposizione Internazionale Artistica della Città di Venezia, for the Credito Industriale, whose works entered the Istituto Bancario Italiano (IBI) Collection and subsequently the Cariplo Collection.

This canvas, long considered lost, depicts the monastery of San Bonaventura in Rome. Like View of Rome (Monastery of San Bonaventura on the Palatine) of 1924 in the Banca di Roma – Capitalia Gruppo Bancario Collection, it is part of a series of views of the Palatine where the artist would often paint en plein air.

The painting is constructed around the contrast between the simplified volumes of the building and the sky that virtually has no depth. The high walls fill the foreground and the absence of human figures creates a feeling of alienation that is typical of the works that critics associate with the style known as Magic Realism.

Antonio Donghi, together with Ubaldo Oppi and Felice Casorati, is one of the artists who gives the most convincing interpretation of this kind of sensibility, which is also shared by Ugo Piatti as can be seen in Landscape. They are all inspired by the geometry and light of Piero della Francesca. In the period of the "return to order" initiated by Pablo Picasso and André Derain after World War I, many Italian artists tended towards a new Classicism that was supported by the journal Valori Plastici and later by the Novecento Italiano movement.

Sources:Archivio Fondazione Cariplo, Pratiche Ex IBI, Opere d’arte. Fald. 2/2, scheda carico opere d’arte IBI no. 219

Bibliography

16. Esposizione Internazionale d’arte della città di Venezia, 1928: catalogo, Premiate officine grafiche Ferrari, Venezia, 1928, n. 8, p. 113;
Maurizio Fagiolo dell'Arco, a cura di, Donghi. Sessanta dipinti dal 1922 al 1961, catalogo della mostra, Roma, Palazzo Braschi, 27 febbraio – 25 aprile 1985, De Luca, Roma, 1985, pp. 117-118;
Maurizio Fagiolo dell'Arco - Valerio Rivosecchi, Donghi. Vita e opere, Umberto Allemandi, Torino, 1990, n. 35, pp. 67, 71, 186;
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 397, ill. n. 789;
Leo Lecci, Antonio Donghi, Convento, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d'arte. Il Novecento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Province Lombarde, Milano, 2000, n. 112, pp. 138-139, ill.;
Maria Teresa Benedetti, Veduta di Roma (Convento di San Bonaventura al Palatino), in Maria Teresa Benedetti - Valerio Rivosecchi, a cura di, Antonio Donghi, 1897-1963, catalogo della mostra, Milano, Palazzo Reale, 27 marzo - 13 maggio 2007, Skira, Milano, 2007, p. 44, ill s. n. p.;
Francesco Guzzetti, a cura di, Natura e città. Morandi, Morlotti e il paesaggio italiano tra le due guerre, catalogo della mostra, Lecco, Palazzo delle Paure, 17 gennaio - 3 aprile 2016, Cattaneo Paolo Grafiche, Oggiono (LC), 2016, pp. 71-71;
Elena Pontiggia e Lucia Molino, a cura di, Armonie verdi. Paesaggi dalla Scapigliatura al "Novecento", catalogo della mostra, Verbania, Museo del Paesaggio, 25 marzo - 30 settembre 2018, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2018, n. 37, pp. 94-95

Antonella Crippa
 
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