Ciardi Guglielmo, Gondola on the Lagoon
FCIP 0063.jpg
Keywords
works associated

1,881; oil on canvas
cm. 62 x 102
Signed bottom right: “CIARDI”. On the back of the frame, paper label “Wilson & Wheatley”; on the stretcher two paper labels with ink inscription: “La Gondola/ par/ Guillaume Ciardi”, paper label with stamp “101”, paper label with ink inscription “$ 30”; on the frame and on the back of the canvas two ink stamps “7 gennaio 1982” and “Ufficio/ Esportazione/ Artistica/ Roma”
Inventory: FCIP 0063
Provenance: Milan, Elena Fragni Collection (in 1985)
Exibition: 1983-1984, Venezia, n. 97; 2008-2009, Bergamo, s. n.; 2010, Roma - Venezia, n. 36; 2016, Brescia, n. 61; 2018-2019, Bergamo, n. 65

Ciardi probably executed this painting for the foreign market, as suggested by the inscription giving the attribution in French and by the label of Wilson & Wheatley, a frame makers established in Edinburgh in 1857 but only active under this name as from 1895. The original owner of the work was probably the same person who bought Giudecca Canal, which has a similar inscription in French on the stretcher and a frame crafted by the same Edinburgh company. The painting reappeared in Italy in 1982, and passed from a Milanese collection to the Cariplo Collection three years later.

The composition of the two works reveals marked similarities, both in the choice of place – the Venice lagoon – and the central position assigned to the craft in the foreground. In the painting under examination, the craft is a gondola rowed by a gentleman in modern dress, an element that contrasts with the evident formal references to the 18th-century painting of Canaletto and of Francesco Guardi, which was greatly admired by foreign collectors at the time. While the pictorial handling shows a luminosity associated with 18th-century Venetian art, it also evinces the individual synthesis that Ciardi achieved in the sphere of landscape painting on the basis of his researches on painting from life and the stimuli he received through his contacts with artists such as Nino Costa in Naples and Telemaco Signorini in Florence. In works such as Giudecca Canal (1869, Venice, Galleria Internazionale d’Arte Moderna di Ca’ Pesaro), in fact, the painter adopts a Macchiaioli style, also to be found in subsequent paintings such as this Gondola on the Lagoon, which admirably renders the atmospheric effects of the Venetian lagoon-scape.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Opere d’arte. Atti d’acquisto ex Cariplo. Fald. 2/3, pratica no. 879 R/678

Bibliography

Giuseppe Pavanello, Guglielmo Ciardi, Gondola in laguna, in Giuseppe Pavanello – Giandomenico Romanelli, a cura di, Venezia nell'Ottocento. Immagini e mito, catalogo della mostra, Venezia, Ala Napoleonica e Museo Correr, dicembre 1983 – marzo 1984, Electa Editrice, Milano, 1983, n. 97, p. 95, ill. p. 94 ;
Fabrizio Magani, Ciardi, Guglielmo, in Enrico Castelnuovo, a cura di, La pittura in Italia. L’Ottocento, vol. II, Electa, Milano, 1991, p. 762 (Gondola in laguna);
Luigi Menegazzi, Guglielmo Ciardi, Edizione dei Soncino, Soncino, 1991, n. 21, p. 76, ill. p. 77 (Gondola in laguna);
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 236, ill. n. 442 (Gondola in laguna);
Sergio Rebora, Guglielmo Ciardi, La gondola, Venezia o Gondola in laguna, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 55, pp. 125-128, ill. pp. 126-127;
Giuseppe Pavanello, Venezia: dall'età neoclassica alla “scuola del vero”, in Giuseppe Pavanello, a cura di, La pittura nel Veneto. L'Ottocento, vol. I, Giunta Regionale del Veneto, Electa, Milano, 2002, p. 68, ill. n. 115, p. 75 (Gondola in laguna);
Nico Stringa, a cura di, Guglielmo Ciardi. Catalogo generale dei dipinti, Regione del Veneto, Antiga Edizioni, Crocetta del Montello, 2007, p. 39, ill. p. 108, n. 114, p. 217, ill. (Gondola in laguna) ;
Fernando Noris, a cura di, Ottocento tra realtà e sogno. Il lungo secolo della pittura italiana e lombarda, catalogo della mostra, Bergamo, Spazio Viterbi, 28 novembre 2008 - 22 febbraio 2009, Provincia di Bergamo - Fondazione Cariplo, Bergamo - Milano, 2008, ill. p. 51;
Paolo Serafini, a cura di, Giacomo Favretto. Venezia, fascino e seduzione, catalogo della mostra, Roma, Chiostro del Bramante, 23 aprile-11 luglio 2010, Venezia, Museo Correr, 31 luglio-21 novembre 2010, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo, 2010, n. 36, p. 181, ill. p. 135;
Isabella Reale, in Davide Dotti, a cura di, Lo Splendore di Venezia. Canaletto, Bellotto, Guardi e i vedutisti dell’Ottocento, catalogo della mostra, Brescia, palazzo Martinengo Cesaresco, 23 gennaio - 12 giugno 2016, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo , 2016, n. 61, pp. 190-191;
Elena Lissoni e Lucia Molino, a cura di, L’Incanto svelato. L’arte della meraviglia da Tiepolo a Manzù, catalogo della mostra, Bergamo, Palazzo Polli Stoppani, 1 dicembre 2018 - 24 febbraio 2019, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2018, n. 65, pp. 96-97

Laura Casone
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA