Carnovali Giovanni, detto il Piccio, Portrait of Pietro Ronzoni
FC 0001.jpg
Keywords
connected artists

1,825; oil on panel
cm. 37 x 30
Signed bottom right: “Piccio/1825” On back of panel, top centre, autograph inscription: “Carnovali detto Piccio/Dipinse il suo amico Ronzoni / l’anno 1825” On back of panel: pencil sketch with figure
Inventory: FC 0001
Provenance: Bonate Sotto, Daniele Farina Collection; Bergamo, Achille Farina Collection; Milan, Augusto Lurati Collection (until 1929); Milan, Giusep­pe Solbiati Collection; Milan, An­gela Bernocchi Solbiati Collection (until 1997); Milan, Finarte, 1997
Exibition: 1927, Milano, Galleria Scopinich, n. 44; 2007, Cremona, n. 3

The painting was purchased on the antique market and entered the Cariplo Collection in 1997. It is documented as being in the collection of Daniele Farina in 1921, along with a second version characterised by a powerful and immediate realism, which was probably a preparatory study for the work under examination. The collector was one of Il Piccio’s leading patrons and the sitter’s descendant. 

A successful landscape painter, Pietro Ronzoni was very active in Verona from 1815 to 1824, where he executed commissions for a cultured international clientele. He met Il Piccio through the then director of the Carrara Academy, Giuseppe Diotti, when he returned to his native Bergamo and settled there for good. Executed in 1825, the portrait shows Ronzoni in a three-quarter pose as he looks at the viewer, his face partly obscured by the dark shadow cast by the brim of the artist’s hat he is wearing, and by his curly hair and long side-whiskers that were the fashion then. The light striking the figure creates a strong chiaroscuro that heightens the lively naturalism and remarkable freshness of the portrait. The mountainous landscape fading into the distance seems to allude to Ronzoni’s specialising in views.

Since the artist was on familiar terms with the sitter, he was able to adopt a new pictorial freedom and to depart from the austerity that characterised his Neoclassical portraits of the cultured Bergamo collectors who gravitated to the Carrara Academy. The firm friendship between these two artists of different generations, is evident also from a painting of 1947 (Bergamo, private collection), in which Il Piccio depicts the then elderly Ronzoni wearing an artist’s smock and holding a palette and brushes, and by a later version executed in 1858 (Bergamo, Banca Popolare di Bergamo-Credito Varesino).

From November 2011, the work has been on view at the Gallerie d’Italia in Milan.

Sources:Archivio Fondazione Cariplo, Fondazione Cariplo Iniziative patrimoniali S.p.A., Fald. 9, Opere d’arte, Signorini, Carnovali, Bianchi, fasc. Giovanni Carnovali, Ritratto di Pietro Ronzoni

Bibliography

Dipinti esposti nell'Ateneo di Giovanni Carnovali, in "Giornale degli Indizi Giudiziari della Provincia di Bergamo, Appendice", 14 ottobre 1826;
Un secolo di pittura italiana (dal Piccio a Segantini), catalogo dell’esposizione e della vendita all’asta, Milano, Galleria Scopinich, 12-19 marzo 1927, Rizzoli & C, Milano, 1927, n. 44, p. 29, tav. 5;
Raccolta Augusto Lurati, catalogo della vendita alla Galleria Borgonuovo, Milano, 1929, n. 165, tav. LVI ;
“Emporium. Rivista mensile illustrata d’arte e di cultura”, a. VIII, n. 429, Istituto Italiano di Arti Grafiche, Bergamo, luglio 1930, ill. in copertina;
Ciro Caversazzi, Giovanni Carnovali. Il Piccio, Istituto Italiano di Arti Grafiche, Bergamo, 1946(III ed.), p. 151, tav. III;
Marco Valsecchi, a cura di, Giovanni Carnovali detto il Piccio, 1804-1873, nelle collezioni private bergamasche, catalogo della mostra, Bergamo, Galleria Lorenzelli, 1970, Galleria Lorenzelli editore, Bergamo, 1970, ill. s.p.;
Silvana Milesi, a cura di, Dal Settecento bergamasco al Romanticismo di Giovanni Carnovali detto il Piccio, Corponove, Bergamo, 1994, ill. p. 30;
Arredi e dipinti dell'abitazione di un'importante famiglia milanese, Asta 1017, Finarte, Milano, 1997, n. 284, p. 111 (come Il pittore Pietro Ronzoni);
Maria Piatto, Il pittore Pietro Ronzoni, in Pier Luigi De Vecchi, a cura di, Giovanni Carnovali, detto il Piccio. Catalogo ragionato, Federico Motta Editore, Milano, 1998, n. 8, p. 117, tav. 50;
Maria Piatto, Giovanni Carnovali, detto il Piccio. Ritratto di Pietro Ronzoni, in Fernando Mazzocca - Giovanni Valagussa, a cura di, Piccio l’ultimo romantico, catalogo della mostra, Cremona, Circolo culturale Santa Maria della Pietà, 24 febbraio-10 giugno 2007, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo, 2007, p. 92, n. 3, ill.;
Elena Lissoni, in Fernando Mazzocca, a cura di, Da Canova a Boccioni. Le collezioni della Fondazione Cariplo e di Intesa Sanpaolo, Skira, Milano, 2011, n.III.36, pp. 189-190, ill.

Elena Lissoni
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA