Signorini Telemaco, Unable to Wait – The Letter
FC 0008.jpg
Keywords
works associated
connected artists

1867; oil on canvas
cm. 46,6 x 37,5
Signed bottom left: “T. Signorini”
Inventory: FC 0008
Provenance: Florence, Alessandro Magnelli Collection (in 1929); Milan, Giuseppe Solbiati Collection (in 1991); Milan, Angela Bernocchi Solbiati Collection (until 1997). Finarte, Auction 1017, Milan, 1 October 1997
Exibition: 1867, Firenze, n. 145; 1929, Milano, Galleria Pesaro, Vendita all’asta della Raccolta Alessandro Magnelli di Firenze, n. 56; 1975-1976, Monaco, n. 183; 1976, Firenze, n. 192; 1979, Lugano, n. 106; 1982, Manchester-Edimburgo, n. 47; 1991, Firenze, n. 60; 1996-1997, Livorno, n. 2.16; 1997, Firenze, n. 48; 2002, Castiglioncello, n. 70; 2003-2004, Padova, n. 82; 2007-2008, Roma, n. 59; 2009-2010, Padova, n. 49

Formerly owned by the Florentine Alessandro Magnelli, the first great admirer of the work of the Macchiaioli and Giovanni Fattori in particular, this painting was subsequently in the collection of Giuseppe and Angela Bernocchi Solbiati in Milan until it was auctioned in 1997.

 

Signorini showed the work and its pendant Waiting (private collection) at the exhibition mounted by the Florence Promotrice in 1867, where they were praised by the critic Diego Martelli. Both works show a young lady visiting the painter’s studio. Shown here seated at a table and writing a letter, she can be identified as Caterina Eyre. Signorini had met her in Siena in the salon of Count De Gori in 1868–69, the period in which the painter gave drawing lessons to the children of the family. Frequently depicted by artists connected with the Macchiaioli movement, the subject has stylistic and iconographic affinities with Odoardo Borrani’s A Visit to My Studio (private collection), which he showed in Milan at the 2nd Esposizione Nazionale di Belle Arti in 1872.

 

Involved with Borrani as from 1862 in the experience of the Piagentina School, Signorini captures all the immediacy of the scene in painting that is rapid, yet rich in sophisticated light effects. He devotes particular attention to certain details of the furnishings, such as the frames of the paintings crowded together on the wall.

Sources:Archivio Fondazione Cariplo, Fondazione Cariplo Iniziative Patrimoniale S.p.A., Fald. 9. Opere d’arte. Signorini, Carnovali, Bianchi, fasc. Telemaco Signorini, Non potendo aspettare

Bibliography

Catalogo delle Opere ammesse all'Esposizione solenne della Società d'Incoraggiamento delle Belle Arti in Firenze, Mariani, Firenze, 1867, n. 145, p. 7;
Diego Martelli, Della esposizione della Società promotrice di Belle Arti in Firenze. II parte, in “Gazzettino delle Arti del Disegno”, Firenze, 7 dicembre 1867, pp. 320-324;
Catalogo della vendita all’asta della Raccolta Alessandro Magnelli di Firenze, catalogo della vendita, Milano, Galleria Pesaro, aprile 1929, Casa Editrice Bestetti e Tumminelli, Milano, 1929, n. 56, p. 10 (La lettera);
La Raccolta di Alessandro Magnelli di Firenze, testo di Enrico Somarè, Casa Editrice Bestetti e Tumminelli, Milano, 1929, pp. 9-10, ill. n. XXXIX, s.p. (La lettera);
Raffaello Giolli, Cronache milanesi. Esposizioni e aste, in “Emporium. Rivista mensile illustrata d’arte e di coltura”, vol. LXIX, n. 412, Istituto Italiano d’Arti Grafiche, Bergamo, aprile 1929, p. 252, ill. n. 412, s.p. (La lettera);
Corrado Maltese, Il momento unitario della pittura italiana dell’Ottocento, in “Bollettino d’Arte”, a. XXXIX, serie IV, n. 1, Istituto Poligrafico dello Stato-Libreria dello Stato, Roma, gennaio – marzo 1954, p. 59 (La lettera);
Toskanische Impressionen. Der Beitrag der Macchiaioli zum europäischen Realismus, catalogo della mostra, Monaco, Haus der Kunst, 18 ottobre 1975 – 4 gennaio 1976, s.e., Monaco, 1975, n. 183, p. 188, ill. (La lettera (Der Brief)) ;
Dario Durbè, a cura di, I Macchiaioli, catalogo della mostra, Firenze, Forte del Belvedere, 23 maggio – 22 luglio 1976, Centro Di, Firenze, 1976, n. 192, p. 225, ill. (La lettera);
I Macchiaioli. Pittori toscani del secondo Ottocento, catalogo della mostra, Lugano, Museo Civico di Belle Arti Villa Ciani, 17 marzo – 17 giugno 1979, De Luca Editore, Roma, 1979, n. 106, p. 79, ill. (La lettera);
The Macchiaioli. Masters of Realism in Tuscany, catalogo della mostra, Manchester, City Art Gallery, 9 giugno – 24 luglio 1982, Edimburgo, City Art Centre, 6 agosto – 25 settembre 1982, De Luca Editore, Roma, 1982, n. 47, p. 86, ill. (The Letter);
Clarissa Morandi, Telemaco Signorini, Non potendo aspettare, in Carlo Sisi – Giuliano Matteucci – Raffaele Monti, Gli anni di Piagentina. Natura e forma nell'arte dei Macchiaioli, catalogo della mostra, Firenze, Galleria degli Uffizi, Sala delle Reali Poste, 30 settembre – 8 dicembre 1991, Artificio, Campi Bisenzio, 1991, n. 60, s.p., ill. s.p.;
Ettore Spalletti, Telemaco Signorini, Edizione dei Soncino, Soncino, 1994, n. 16, p. 74, ill.;
Laura Lombardi, Telemaco Signorini, Non potendo aspettare (La lettera), in Francesca Dini – Ettore Spalletti, a cura di, L'opera critica di Diego Martelli dai Macchiaioli agli Impressionisti, catalogo della mostra, Livorno, Museo Civico Giovanni Fattori, Villa Mimbelli, 3 ottobre 1996 – 12 gennaio 1997, Artificio, Firenze, 1996, n. 2.16, p. 92, ill. p. 93;
Arredi e dipinti dell'abitazione di un'importante famiglia milanese, Asta 1017, Finarte, Milano, 1997, n. 251, p. 98, ill. p. 99;
Giovanna Pistone, Non potendo aspettare, in Telemaco Signorini, una retrospettiva, catalogo della mostra, Firenze, Palazzo Pitti, 8 febbraio – 27 aprile 1997, Artificio, Firenze, 1997, n. 48, p. 78, ill. p. 79;
Silvestra Bietoletti, La Scuola di Piagentina, in Pittori & Pittura dell'Ottocento italiano. Guida alla pittura, vol. II, Istituto Geografico De Agostini, Novara, 1997-1998, p. 60, ill.;
Sergio Rebora, Telemaco Signorini, Non potendo aspettare o La lettera, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 224, pp. 326-328, ill. p. 327;
Silvestra Bietoletti, I Macchiaioli. La storia, gli artisti, le opere, Giunti, Firenze, 2001, p. 214, ill.;
Silvestra Bietoletti, Telemaco Signorini, Non potendo aspettare, in Francesca Dini, a cura di, I macchiaioli. Opere e protagonisti di una rivoluzione artistica, catalogo della mostra, Castiglioncello, Centro per l'arte Diego Martelli, Castello Pasquini, 20 luglio – 20 ottobre 2002, Edizioni Polistampa, Firenze, 2002, n. 70, p. 206, ill. p. 207;
Laura Lombardi, Telemaco Signorini, Non potendo aspettare, in Fernando Mazzocca – Carlo Sisi, a cura di, I macchiaioli prima dell'impressionismo, catalogo della mostra, Padova, Palazzo Zabarella, 27 settembre 2003 – 8 febbraio 2004, Marsilio, Venezia, 2003, n. 82, p. 242, ill. p. 243;
Silvestra Bietoletti, Telemaco Signorini, Non potendo aspettare, in I Macchiaioli. Sentimento del vero, catalogo della mostra, Roma, Chiostro del Bramante, 11 ottobre 2007 – 3 febbraio 2008, Silvana Editoriale, Milano, 2007, n. 59, p. 198, ill. p. 199;
Telemaco Signorini e la pittura in Europa, catalogo della mostra, Padova, Palazzo Zabarella, 19 settembre 2009 - 31 gennaio 2010, Marsilio, Venezia, 2009, n. 49, pp. 225-226, ill. p. 127;
Elena Lissoni, in Fernando Mazzocca, a cura di, Da Canova a Boccioni. Le collezioni della Fondazione Cariplo e di Intesa Sanpaolo, Skira, Milano, 2011, n. X.148, p. 235, ill.

Laura Casone
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA