Favretto Giacomo, Villanella Poultry Seller – Poultry Seller
AH01538AFC.jpg
Keywords

1,880; oil on canvas
cm. 49 x 38,5
Signed bottom right: "G. FAVRETTO"
Inventory: AH01538AFC
Provenance: Milan, 1987, private sale
Exibition: 1998-1999, Monza, n. 57; 2008-2009, Bergamo, s. n.; 2010, Roma - Venezia, n. 23

In this small canvas that can be dated to 1880 Favretto captures a slice of ordinary life in a narrow Venetian calle. This subject was particularly popular with the public and bears the most marked similarities to two works that are datable to 1878, Knitting and The Poultry Seller (both in private collections), where he used the same model  with the red shawl and hat knitting at the door to a henhouse. He also used the same setting in Love Among the Chickens (Milan, Province of Milan Collection), a painting shown in Milan in 1879 and at the Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia in 1899 in the retrospective devoted to the artist who had died twelve years earlier. The third figure in the foreground, seen from behind and wearing a large decorated shawl, also recurs in many works including The Venetian Vegetable Seller (private collection), shown at the 1880 Esposizione Nazionale di Belle Arti di Torino.


In all these works Favretto shows that interest in the life of ordinary folk and their customs that made his genre painting so successful. His subjects were always drawn from life and his style was characterised by a skilful combination of colours and bright light effects. In Villanella Poultry Seller his rapid brushstrokes create a particularly lively scene, accentuating the contrast between the dark elegant dress of the woman in the centre and the ordinary colourful clothes of the poultry seller and the young woman seen from behind.


Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Opere d'arte. Atti d'acquisto ex Cariplo. Fald. 2/3, pratica no. 879 R/725

Bibliography

Guido Perocco – Renzo Trevisan, Giacomo Favretto, Umberto Allemandi & C., Torino, 1986, n. 82, p. 106, ill. p. 107 (senza indicazione di collocazione);
Anna Ranzi, Giacomo Favretto, La pollivendola, in Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, n. 474, p. 251, ill. (La pollivendola);
Anna Ranzi, Giacomo Favretto, La pollivendola, in Carlo Pirovano, a cura di, Luci e colori del vero. Genti e paesi nella pittura veneta e lombarda dalle collezioni Ambroveneto-Banca Intesa e Fondazione Cariplo, catalogo della mostra, Monza, Serrone della Villa Reale, 20 novembre 1998 – 24 gennaio 1999, Electa, Milano, 1998, n. 57, p. 124, ill.;
Sergio Rebora, Giacomo Favretto, La pollivendola, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. L’Ottocento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Provincie Lombarde, Milano, 1999, n. 77, pp. 154-155, ill. p. 154;
Giuseppe Pavanello, Venezia: dall'età neoclassica alla “scuola del vero”, in Giuseppe Pavanello, a cura di, La pittura nel Veneto. L'Ottocento, vol. I, Giunta Regionale del Veneto, Electa, Milano, 2002, p. 75, ill. n. 132, p. 85 (La pollivendola);
Fernando Noris, a cura di, Ottocento tra realtà e sogno. Il lungo secolo della pittura italiana e lombarda, catalogo della mostra, Bergamo, Spazio Viterbi, 28 novembre 2008 - 22 febbraio 2009, Provincia di Bergamo - Fondazione Cariplo, Bergamo - Milano, 2008, ill. p. 43 (La pollivendola);
Paolo Serafini, a cura di, Giacomo Favretto. Venezia, fascino e seduzione, catalogo della mostra, Roma, Chiostro del Bramante, 23 aprile-11 luglio 2010, Venezia, Museo Correr, 31 luglio-21 novembre 2010, Silvana Editoriale, Cinisello Balsamo, 2010, n. 23, p. 180, ill. p. 122;
Paola Segramora Rivolta, in Fernando Mazzocca, a cura di, Da Boccioni a Canova. Le collezioni della Fondazione Cariplo e di Intesa Sanpaolo, Skira, Milano, 2011, n. IX.131, p.228, ill.

Laura Casone
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA