Tosi Arturo, The Seriana Valley
AI00100AFC.jpg
Keywords
works associated

1,923; oil on canvas
cm. 70 x 90
Signed bottom left: “A. TOSI
Inventory: AI00100AFC
Provenance: Milan, Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente (1924)
Exibition: 1923, Milano, Accademia di Brera, n. 178; 2019, Reggio Emilia, n. ; 2020-2021, Varese, n. 62

Purchased in 1924 from the Milan Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente after being shown at the Esposizione Nazionale d’Arte of 1923, the painting is a view of the Valle Seriana, a mountainous area about 20 miles from Bergamo.

 

The work is divided into three sections. The first (starting from the bottom) shows the plain in shades of brown and green, the second the mountains in grey and pink, and the third a sky full of thick white clouds.

 

In terms of subject and the feeling with which the painter approaches the natural landscape, the work can be compared to Happiness by Aldo Carpi and Glarnealpen by Raffaele de Grada. It shows the influence of the Lombard Naturalism in which Arturo Tosi served his apprenticeship. The painter and critic Vittore Grubicy had noted a work of his at the Milan Società per le Belle Arti ed Esposizione Permanente in 1891 and brought him into contact with the school that was keeping this late 19th-century tradition alive. The Cézanne retrospective organised in Venice within the framework of the 12th Esposizione Internazionale d’Arte della Città di Venezia in 1920 also proved beneficial in developing the artist’s palette and handling of volume. This “change of direction” is more recognisable in the other painting by Tosi in the Cariplo Collection, namely Rural Elegy or The Vegetable Gardens of Vilmione, where the influence of the Novecento Italiano movement, albeit freely interpreted by Tosi, is more marked.

 

While the artist’s meeting with Margherita Sarfatti brought him fame and fortune, he did not cease to develop the legacy of the Lombard Scapigliatura movement, as attested by his Landscape with Bridge, which is also included in the Cariplo Collection.

Sources:Archivio Storico Intesa Sanpaolo, Patrimonio Cariplo, Fondo Storico. Spese. Addenda. Fald.1, pratica no.37, 2 January 1924

Bibliography

Esposizione nazionale d'arte, catalogo della mostra, Milano, Regia Accademia di Belle Arti, ottobre – dicembre 1923, Treves, Milano, 1923, n. 178, p. 27;
Tesori d'arte delle banche lombarde, Associazione Bancaria Italiana, Milano, 1995, p. 522, ill. n. 1088;
Leo Lecci, Arturo Tosi, Alta Valle Seriana, in Sergio Rebora, a cura di, Le collezioni d’arte. Il Novecento, Fondazione Cassa di Risparmio delle Province Lombarde, Milano, 2000, n. 336, pp. 309-310, ill.;
Sergio Rebora, La pittura di paesaggio in Lombardia nel Novecento. La pinacoteca della Fondazione Cariplo, in “ Ca’ de sass”, n. 151, Cariplo, Milano, dicembre 2001, p.8;
Virginia Bertone, Elisabetta Farioli, Claudio Spadoni, a cura di, Antonio Fontanesi e la sua eredità. Da Pellizza da Volpedo a Burri, catalogo della mostra, Reggio Emilia, Palazzo dei Musei, 6 aprile - 14 luglio 2019, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2019, p.;
Sergio Rebora, a cura di, con la collaborazione di Lucia Molino, Nel salotto del collezionista, catalogo della mostra, Varese, Castello di Masnago - Musei Civici di Varese, 3 ottobre 2020 - 31 gennaio 2021, Silvana editoriale, Cinisello Balsamo, 2020, n. 62, pp. 160-161

Antonella Crippa
 
Credits © Copyright 2009 by Fondazione Cariplo. Tutti i diritti riservati.
Esclusivamente i contenuti della collezione online di artgate-cariplo.it sono disponibili secondo una licenza CC BY-SA